Bara i december 2020, minskade registreringarna med 28 procent. En av anledningarna är förstås den pågående pandemin.
Totalt under 2020 registrerades 292 024 personbilar, jämfört med 356 036 under 2019. Nedgången för tunga lastbilar var än större med en minskning på 40,3 procent. Lätta lastbilar upp till 3,5 ton minskade med 42,4 procent.
Bästsäljande personbil blev återigen Volvo S/V60. Volvo tog även hem andra- och tredjeplatsen i topplistan.
Bästsäljaren under 2020 blev Volvo med modellen S/V60. Det visar färsk statistiken från Bil Sweden gällande nyregistreringarna. Totalt registrerades 18 567 stycken S/V60, en minskning med knappt 20 procent, jämfört med hela 2019.
Andraplatsen togs av Volvo XC 60 med 12 291 registreringar, en minskning med sex procent mot 2019. Även tredjeplatsen landade hos Volvo i och med modellen XC40, där 10 293 registreringar innebar en ökning jämfört med 2019 med nästan 35 procent.
Den totala nedgången i antalet registreringar kan enkelt sammanfattas coronakrisen.
– Fordonsåret 2020 blev svagare än vad vi räknat med i början av året. Coronakrisen är den viktigaste bidragande förklaringen. Prognosen på 330 000 personbilar under 2020 reviderades till 270 000 i april förra året, berättar Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
I oktober återhämtade sig marknaden och prognosen ändrades till 280 000 bilar, en siffra som blev ännu högre när 2020 års siffror sammanställdes.
Vad som ökat närmast explosionsartat under 2020 var andelen laddbara bilar. Dit räknas både laddhybrider och elbilar. Ökningen jämfört med 2019 blev hela 135 procent, vilket motsvarar 93 938 laddbara bilar under 2020. Av dessa knappt 94 000 laddbara bilar var lejonparten laddhybrider.
Andelen laddbara personbilar motsvarade 32,2 procent av hela antalet nyregistrerade personbilar under 2020.
De lätta lastbilarna upp till 3,5 ton hade ett extremt tungt år 2020. 31 008 registreringar innebar en minskning med 42,2 procent jämfört med 2019. Sverige hade därmed den största procentuella minskningen bland lättlastarna i hela Europa. Bäst i Sverige gick det för Volkswagen, följt av Ford och Mercedes-Benz.
Även lastbilar över 16 ton kände av en minskning under 2020, minus 25,5 procent, eller 4 959 registreringar. Det var faktiskt bara bussarna, totalt, som inte visade röda siffror. 1 674 registreringar betydde en ökning med 27,0 procent jämfört med året innan. Tätplatsen bland dessa togs av Kässbohrer-Setra, följt av MAN och därefter Mercedes-Benz.
Hur ser bilförsäljningen ut för 2021?
– Vår prognos för 2021 är 300 000 nya personbilar, vilket är en ökning med cirka tre procent. Den ska ses mot bakgrund av förestående massvaccinering och en tro på konjunkturåterhämtning under andra kvartalet. Konsekvenserna av de föreslagna styrmedelsförändringarna som väntas träda i kraft 2021 gällande exempelvis sänkt bonus för laddhybrider skapar däremot hög osäkerhet, avslutar Mattias Bergman.
Text: Mikael Lindberg
Foto: Volvo Cars Sverige