ALLMÄNNA VILLKOR FÖR EN CHANS PÅ TUSEN-LOTTERIET

  1. Definitioner

”Allmänna Villkor”          avser dessa villkor för Lotteriet.

”Lotteriet”                         avser lotteriet; En chans på tusen.

”Lottnummer”                  avser särskilda lottnumret som är för varje köp.

”Organisationen”            MHF, org. nr. 802002-3399.

”Prenumeranten”            avser en fysisk person som har registrerat sig som prenumerant av Lotteriet.

  1. Bakgrund och syfte

2.1       MHF, nedan ”Organisationen” har fått tillstånd av Spelinspektionen att bedriva lotteriet En chans på tusen, i fortsättningen (”Lotteriet”). Dessa Allmänna Villkor gäller för deltagande i Lotteriet och utgör ett avtal mellan lottköpare, alt. prenumerant och Organisationen.

2.2       Dessa Allmänna Villkor finns tillgängliga på Lotteriets hemsida www.mhf.se. I samband med att du registrerat dig som köpare eller Prenumerant i Lotteriet så godkänner du dessa Allmänna Villkor.

  1. Deltagande i lotteriet samt betalning

3.1       För att kunna delta i Lotteriet måste lottköparen alt. prenumeranten ha fyllt 18 år och inte ha förvaltare eller annan förmyndare samt vara folkbokförd i Sverige. Deltagande i Lotteriet sker via direkt köp eller prenumeration och betalning sker via swish, bankgiro, autogiro eller annat automatiskt betalningssätt där pris för lotten även anges.

3.2       Anmälan till Lotteriet görs på www.enchanspatusen.se.

3.3       Efter anmälan till Lotteriet kommer Lottnummer skapas och postas till respektive medverkande minst 10 dagar före dragning. När betalning har genomförts är köpare alt prenumeranten berättigad att delta i närmast efterföljande dragningar av Lotteriet med det Lottnummer som köparen alt prenumeranten får tilldelat. Om särskild anledning föreligger äger dock Organisationen rätt att vägra låta person delta i Lotteriet.

3.4       Betalning av lott sker i förskott via automatisk betalning genom swish, bankgiro eller autogiro. Lottpriset dras från av Prenumeranters anmält bankkonto, vanligtvis i slutet varje kalendermånad. Om behållningen på anmält bankkonto eller motsvarande inte räcker för betalning av lottpriset gör Organisationen ytterligare ett (1) till två (2) uttagsförsök tills behållningen räcker för betalning. Även påminnelser postas. Lottköpare deltar i lotteriet med det belopp som är inbetalt när lottnummer tilldelas.

3.5       Om betalning av lottpriset inte är fullständigt i enlighet med vad som anges i punkt 3.4 ovan sker medverkan med det belopp som återfinns för lotten, i närliggande vinstdragning. Om lotteripriset inte har kunnat dras från Prenumerantens konto under tre (3) efterföljande månader så kan det bli avslut av prenumerationen och Prenumeranten kan inte delta i Lotteriet.

3.6       Organisationen ersätter inte förlorad spelinsats eller utebliven vinst till följd av att Prenumerantens prenumeration i Lotteriet avslutas på grund av vad som anges i dessa Allmänna villkor, jmf. punkt 3.3 och 3.4.

  1. Närmare om lotteriet

4.1       Lotteriet innefattar kvartalsvisa ordinarie dragningstillfällen under en tolvmånaders period. Varje kvartal sker en dragning, vilken inträffar i slutet av januari, slutet av april, under augusti samt i slutet av oktober – och det är 1000 lottnummer (tusen) totalt i lotteriet. Lottnummer tilldelas vid varje omgång och kan variera från dragning till dragning för lottköparna. Det går inte att välja eller boka ett ” personligt” lottnummer som ska gälla varje dragning.

4.2       Dragningarna är uppdelade likt nedan.

  • Ordinarie dragning – för aktuellt kvartal. 4 ggr per 12 månader.

4.3       Om en Lottköpare alt Prenumerant köper fler än 10 stycken lotter per dragning kommer Organisationen att ta en extra personlig kontakt med Prenumeranten. Denna kontakt tas för att säkerställa att det inte föreligger någon spelproblematik bakom beställningen. Majoriteten av lottköp sker via personliga telefonsamtal för att säkerställa ordningsamt spel och lottköp.

4.4       Mer information om hur Lotteriet fungerar samt information om dragningar av Lottnummer finns på; www.enchanspatusen.se.

4.5       Den som är antecknad som innehavare av vinnande Lottnummer i Organisationens register är berättigad till vinsten.

 

  1. Vinster

5.1       Vinster presenteras på Lotteriets hemsida www.enchanspatusen.se samt via sociala medier eller brev. Vinsterna består av kontanter, produkt. Organisationen har som praxis att utbetala vinst till vinnarens bankkonto. Till undvikande av missförstånd, Lotteriet har sedan många år uteslutande betalat ut vinst som belopp till vinnares bankonto. Då och då är fordon som bil eller motorcykel själva vinsten. se www.enchanspatusen.se. Efter varje dragning kommer lottköparen alt. prenumeranterna i Lotteriet via post få information om det vinnande lottnumret och är även publicerat på www.enchanspatusen.se, där vinnande lottnummer presenteras.

5.2       I de ytterst enstaka fall vinst utbetalas via avi ska denna inlösas inom den tid som är angiven på avin. Därefter åligger det respektive vinnare att själv kontakta Organisationen för att meddela hur vinsten ska utbetalas. Ej inlösta vinster hålls tillgängliga för lottköparen till och med dagen för sista vinstbetalning. Vinst måste alltid inlösas inom sex (6) månader efter att respektive dragningslista publicerats. Ej inlösta vinster tillfaller därefter Organisationen.

5.3       I det fall vinster utgörs av produkter, såsom bil eller motorcykel, är det leverantören av dessa vinster som ansvarar för att vinsten är korrekt och inte innehåller några fel. Leverantören ska således betraktas som säljare i detta avseende och eventuella klagomål och reklamationer ska riktas mot denne. Organisationen kan således inte hållas ansvarig för brister och eventuella fel i vinsterna.

5.4       Vid en vinst avgörs vinsten storlek av det belopp som är inbetalat av lottköparen. Vid dragningen kommer två kontrollanter att delta för att säkerställa att dragningen genomförs korrekt. Om det då uppmärksammas något fel vid kontrollen så kommer dragningen att underkännas och göras om. Vinnaren kan tidigast tillgodogöra sig vinsten efter att dragningen slutligen har bekräftats av Lotteriets kontrollanter. Då utbetalning sker via bank sker behövliga betalningsrutiner via dem och normalt sker överföring inom 10 arbetsdagar – och inkluderar då rapportering av bankens krav.

 

 

 

  1. Uppsägning av prenumeration

6.1       Prenumerant äger när som helst rätt att meddela Organisationen att denne önskar att säga upp sin prenumeration. Uppsägning kan ske skriftligt, Organisationen rekommenderar att uppsägning sker via kontakt med MHF och på www.enchanspatusen.se. Ingen återbetalning av redan inbetalat Lottbelopp sker.

6.2       Om Prenumerant under en period som är längre än ett år (12 mån) inte har betalat sitt lottpris tas kontakt per telefon. Medverkan är frivilligt och som stöd för MHF verksamhet – så prenumerant kan delta periodvis.

 

  1. Behandling av personuppgifter

7.1       Organisationen är i egenskap av personuppgiftsansvarig ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som lottköparen alt. Prenumeranten lämnar vid deltagande i Lotteriet, som exempelvis personnummer, namn, adress och e-postadress. Organisationen följer de krav och riktlinjer som anges i Dataskyddsförordningen (GDPR) och annan tillämplig lagstiftning på området.

7.2       Lottköpare alt. Prenumerantens personuppgifter används för att Organisationen ska kunna uppfylla sina avtalsenliga förpliktelser mot lottköparna samt för att Organisationen ska kunna uppfylla rättsliga förpliktelser enligt Spellagen (2018:1138) och annan  tillämplig lagstiftning. Vidare kommer Organisationen att använda lottköpare alt. Prenumerantens kontaktuppgifter för att administrera utskick av nyhetsbrev och annan information om Lotteriet.

7.3       Lottköpare alt. Prenumeranten betraktas av Organisationen som lottköpare, vilket innebär att personuppgifter kommer att registreras och behandlas i Organisationens huvudregister för lotteriet.

7.4       Organisationens integritetspolicy förklarar närmare hur Organisationen behandlar personuppgifter samt beskriver Prenumeranternas rättigheter. Integritetspolicyn finns att läsa här: www.mhf.se.

7.5     Organisationen använder s.k. cookies på sin webbplats. Cookies används för vissa funktioner som förbättrar Organisationens webbsidor för användaren och ger Organisationen statistik om användandet av sajten. Enligt lag ska alla som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till. Organisationens policy för användande av cookies finns att läsa på www.mhf.se

 

  1. Lotteritillstånd och Spelinspektionen

Spelinspektionen är den svenska myndighet som säkerställer att lotterier och annan spelverksamhet i Sverige utövas lagligt och säkert. Kontakta gärna Lotteriinspektionen om du har några frågor kring vårt lotteritillstånd eller liknande frågeställningar.

Spelinspektionen

Box 199

645 23 Strängnäs

Vx. 0152-650 100

www.spelinspektionen.se

Lotteriet kontrolleras av en oberoende kontrollant som inte har kopplingar till Organisationen eller driften av lotteriet.

 

  1. Ansvarsfrihet och force majeure

9.1       Organisationens skadeståndsansvar är begränsat direkta skador, högst till det belopp som motsvarar Lottköparen alt. Prenumerantens insats i den dragning som felet gäller. Denna skadeståndsbegränsning gäller såvida inte Organisationen har agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.

9.2       Organisationen  är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt dessa Allmänna Villkor om underlåtenheten har sin grund i omständighet, som ligger utanför Organisationens kontroll och som inte skäligen borde ha förutsetts och som förhindrar fullgörandet av förpliktelsen ifråga, såsom exempelvis krig, pandemi, myndighetsåtgärder, förändrad lagstiftning, strejk och nyckelpersons sjukdom.

 

  1. Övrigt

10.1     Organisationen äger rätt att anlita underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden gentemot Lottköpare alt. Prenumerant beträffande Lotteriet.

10.2     Organisationen förbehåller sig rätten att löpande ändra dessa Allmänna Villkor. Genom att fortsätta sitt abonnemang och/eller genom att använda sig av Organisationens tjänster efter att de aviserade ändringarna trätt i kraft, samtycker Lottköparen alt. Prenumeranten även till de aviserade villkorsändringarna. Samtycker Prenumerant inte till villkorsändringarna äger denne rätt att säga upp sitt konto och prenumeration genom att kontakta Organisationens kundservice eller meddela detta via kontaktformulär, varvid detta avtal upphör.

 

  1. Klagomål

Klagomål eller anspråk med anledning av felaktig eller utebliven vinstutdelning eller annat liknande förhållande ska, för att kunna göras gällande, vara Organisationen  tillhanda inom sex (6) månader från det att den dragning som klagomål eller anspråk avser slutfördes. Om klagomål eller anspråk framförs senare än sex (6) månader anses anspråket förfallet.

  1. Tvist

13.1     Tvister ska i första hand lösas genom diskussion och överenskommelse utom rätta. Kan tvisten inte lösas genom en överenskommelse, ska tvisten avgöras av svensk domstol enligt svensk rätt. Tvist kan även prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm. ARN:s beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten ska lösas.