Sedan en ny lag infördes har civilsamhället stängts ute från information om olyckor inom vägnätet. Vi vädjar nu om att få fortsätta vårt trafiksäkerhetsarbete, skriver flera debattörer.
Debattartikel i Svenska Dagbladet
Sverige är ett land som länge har arbetat aktivt med trafiksäkerhet. Alla känner till nollvisionen och regeringen har dessutom ökat ambitionerna om en halvering av antalet omkomna i trafiken till 2030. Samtidigt har ett riksdagsbeslut fattats som förhindrar hela Sveriges civilsamhälle att ta del av viktig information i vårt gemensamma trafiksäkerhetsarbete.
Fram till i somras har civilsamhället kunnat arbeta sida vid sida med staten för att nå framgång i trafiksäkerhetsarbetet genom att få tillgång till uppgifter i Transportstyrelsens databas Strada. Dessvärre är detta samarbete numera blott ett minne. Genom en ny lag har man förbjudit över 200 användare direktåtkomst i Strada, där det finns viktig statistik och information om skador och olyckor inom vägtransportnätet.
Databasen har använts för att identifiera orsaker till allvarliga olyckor, vilka specifika sträckor som är extra drabbade, olyckstyper samt för att kunna dra slutsatser kring var, när och hur åtgärder bör sättas in. Frivilliga och branschorganisationer har historiskt sett varit starkt pådrivande genom ett systematiskt arbete gentemot riksdag och regering om att få till kraftfulla trafiksäkerhetsåtgärder. Informationen från Strada har även använts för fortbildning och för att sprida kunskap om trafiksäkerhet. Ett arbete som staten tacksamt har applåderat genom åren, men som man nu stänger dörren för.
I dag har ett antal statliga myndigheter, kommunala myndigheter och länsstyrelser direktåtkomst till Strada. Universitet och högskolor har direktåtkomst om uppgifterna behövs i forskningen. Alla 206 tidigare användare som haft direktåtkomst ska i stället ges tillgång till uppgifter som Transportstyrelsen bedömer inte är i strid med offentlighets- och sekretesslagen och i förekommande fall dataskyddsregleringen. När förslaget togs fram försäkrades på olika politiska nivåer att civilsamhället skulle kunna fortsätta med sitt viktiga arbete. Ur trafikutskottets betänkande till propositionen kan man exempelvis läsa:
”Utskottet vill liksom regeringen även framhålla betydelsen av frivilligorganisationernas arbete för att öka trafiksäkerheten. Enligt utskottets bedömning innebär förslagen i propositionen inte någon förändring för företag och intresseorganisationer jämfört med dagens situation. […] Till dessa aktörer kan åtkomst endast medges till uppgifter som inte omfattas av sekretess. Det innebär att uppgifter som inte kan hänföras till en person, till exempel aggregerade uppgifter, bör kunna lämnas ut.”
Ansvarig för lagen, infrastrukturminister Tomas Eneroth, svarar i en skriftlig fråga att ”det är viktigt att ideella organisationer ges tillgång till den information de behöver för att bidra i trafiksäkerhetsarbetet”.
Dock gör Transportstyrelsen en annan tolkning som innebär att information om var och varför olyckor sker inte längre lämnas ut, trots att det ansågs vara en självklarhet när lagförslaget diskuterades och beslutades. Sveriges intresseorganisationer och frivilligorganisationer är inte och har aldrig varit intresserade av personliga detaljer från olyckor. Vi vill fortsätta arbeta för att nå nollvisionen. Något som vi upplevt ha en samsyn med politiken, från vänster till höger. I stället för ett givande samarbete har vi nu en situation där transparensen och insynen i hur staten hanterar och bedriver sitt trafiksäkerhetsarbete är obefintlig. Det är också viktigt att civilsamhället kan granska och stötta trafikutformarna i deras trafiksäkerhetsarbete och påtala brister i systemet. Vi har nu utestängts från den möjligheten.
Civilsamhället har historiskt sett haft en stor påverkan på ett framgångsrikt trafiksäkerhetsarbete i Sverige. Nu är vi bakbundna och utlämnade till Transportstyrelsens tolkningar. Vi vädjar nu till regeringen: låt oss fortsätta vårt trafiksäkerhetsarbete. Låt oss hjälpa er nå målet om en halvering av antalet omkomna i trafiken till 2030.
Jesper Christensen
generalsekreterare Sveriges motorcyklister
Caroline Drabe
vd, Riksförbundet M Sverige
Göran Sydhage
vd, MHF Motorförarnas helnykterhetsförbund
Marie Nordén
generalsekreterare, NTF
Emil Rensvala
verksamhetsledare, Svenska cykelstäder
Per Hasselberg
ordförande Cykelfrämjandet