På uppdrag av regeringen ska Trafikverket genomföra insatser som avser medborgar- och trafikantinformation för ökad trafiksäkerhet. Som en del av uppdraget ska Trafikverket stärka kommuners förmåga att påverka medborgare och trafikanter till ökad trafiksäkerhet inom säker cykling samt alkohol och narkotika.
Sofia Gjerstad, utredningsledare på Trafikverket, kommer att berätta om uppdraget på Tylösandsseminariet den 7 september.
– Vi har siktat in oss på att stärka kommunernas förmåga i de här frågorna. Det är en fördel om man kan jobba lokalt, säger hon.
– Nu är vi i ett tidigt planeringsstadie och har precis börjat med projektet.
Hur ser arbetet ut – har ni en dialog med kommunerna?
– Vi har gjort en utvärdering, där vi ställde frågor till några kommuner om det finns ett intresse av att få stöd från Trafikverket med trafikantinformation, berättar Sofia Gjerstad.
– Svaret är att det finns ett behov av stöd. Det känns bra att veta att det finns en efterfrågan.
Trafikverket har bjudit in tre kommuner att vara med och utvärdera det trafikantmaterial som kommer tas fram om säker cykling.
– På det sättet hoppas vi kunna landa mer rätt med materialet, förklarar hon.
Det är inte alltid lätt för kommuner att på egen hand arbeta med de här frågorna utan stöd, konstaterar Sofia Gjerstad. Hon har själv tidigare arbetat i en kommun med trafikfrågor.
– Vi hoppas att det här arbetet med trafikantmaterialet kan bli något bra. Och att det kan underlätta för kommuner att ha en dialog med sina medborgare.
Varför har ni valt att fokusera på områdena säker cykling samt alkohol och droger i trafikantinformationen?
– Att minska antalet allvarligt skadade i trafiken till 2030 är ett prioriterat område i trafiksäkerhetsarbetet. Många skadar sig allvarligt i singelolyckor på cykel, berättar Sofia Gjerstad.
– En sak vi vill lyfta fram att det är viktigt att använda cykelhjälm.
Alkohol och narkotika i trafiken är ett annat viktigt område i trafiksäkerhetsarbetet. Under 2021 omkom 22 procent i trafikolyckor som var alkohol- eller drogrelaterade.
– Vi ser att attityden till att köra alkohol- eller drogpåverkad går åt fel håll hos svenskarna. Det visar undersökningar som Trafikverket har gjort, säger Sofia Gjerstad.
– Därför är det ett område där det behövs påverkansinsatser.
Kan du ge några exempel på vad det kan vara för typ av trafikantinformation?
– Det vi tänker för området säker cykling är att ta fram material som en kommun kan använda i olika sammanhang. Det kan exempelvis handla om information att lägga på en hemsida, informationsmaterial som man kan delas ut vid dialogträffar med medborgare eller vid en invigning av en cykelväg.
Från 2003 till början av 2010-talet körde dåvarande Vägverket projektet Don’t drink and drive som riktade sig till ungdomar och unga vuxna mellan 15 och 24 år. Don’t drink and drive byggde på känsloladdade budskap och hade som syfte att minska antalet som kör alkohol- eller drogpåverkade, att unga ska vägra att åka med onykter förare och att de ska få mod och argument att hindra andra att köra påverkade.
– Vår tanke är att ta fram ta fram studiematerial om alkohol och droger i trafiken med högstadiet och gymnasiet som målgrupper, material som kommuner kan använda sig av, säger Sofia Gjerstad.
– Don’t drink and drive är ett bra material, det finns en tanke om att modernisera det materialet. Vi uppfinner inte hjulet på nytt, utan använder det som redan finns.
Vad är det ni vill uppnå med insatserna?
– Vi hoppas kunna nå ut med enhetliga budskap vart än i landet man bor, berättar Sofia Gjerstad.
Text: Mari Haglund
Foto: Adobe Stock, Roland Magnusson/Mostphotos