Foto: MostPhotos

I mitten av mars stoppades alla polisens rutinmässiga nykterhetskontroller tills vidare, det vill säga slumpmässiga utandningsprov för rattfylleri. Syftet är att förebygga spridning av coronaviruset bland polisen och allmänheten.

Nils Gustavsson leder en grupp inom polisen i Jönköpings län som arbetar med att kontrollera tung trafik.

– Det har tagits ett nationellt beslut om att polisen inte ska göra allmänna nykterhetskontroller, berättar han.
– Vi avvaktar med det tills läget är bättre. Det är bara dumt att utmana ödet.

I de fall som polisen misstänker att en förare är alkoholpåverkad, kommer fortsatt utandningsprov att tas.
– Om det finns en skälig misstanke om rattfylleri hos en förare, då gör vi ett utandningsprov, förklarar Nils Gustavsson.
– Det finns inget beslut om att vi inte får använda instrument. Men vi gör inga mängdblås.

Hur påverkas ert övriga arbete av covid-19?

– Man jobbar mer strukturerat och med respekt, man tar det lite varsamt och försöker tänka på att inte utsätta medtrafikanter eller sig själv för onödiga risker. Vi har i vanliga fall många kontakter med förare och kan därmed smitta många, säger Nils Gustavsson.

– Vi arbetar trafikflödet och kontrollerar yrkestrafiken, men inte med lika högt tryck som innan corona. Vårt arbete kan inte vara opåverkat under den rådande situationen.

Vad har ni för skyddsrutiner? Har ni tillgång till någon form av skyddsutrustning?

– Vi jobbar inte med munskydd. I rådande situation tvättar vi oss med handsprit och använder gummihandskar i större utsträckning vid kontroller än vi gör i vanliga fall, vi försöker hålla en noggrann hygien, förklarar Nils Gustavsson.

Om det finns indikationer om smittorisk, har polisen tillgång till skyddskläder av goretex. Polisen kan också använda skyddsmask 90, som är samma skyddsmask som det svenska försvaret använder.

Coronautbrottet kommer att påverka polisens möjlighet att arbeta i trafiken, konstaterar MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström. De åtgärder som införts är nödvändiga för att minska smittorisken, och det måste man respektera.

– Vi måste respektera smittskyddsåtgärderna, eftersom varje kontakt med en förare kan innebära en smittorisk, säger han.

Det spelar ingen roll om det är en körkortskontroll eller en nykterhetskontroll. Det är det personliga mötet som är själva smittorisken menar Sjöström.
– Men efter corona, måste kontrollerna och polisens närvaro i trafiken öka igen, säger han.

Text: Mari Haglund