Motionerna diskuterades i en riksdagsdebatt den 20 april.
Regeringen föreslår i ett utkast till en lagrådsremiss att maximistraffen för grov olovlig körning och rattfylleri höjs från fängelse i sex månader till ett år. Maximistraffet för grovt rattfylleri föreslås också höjas från fängelse i två år till fängelse i tre år.
MHF är positiva till regeringens förslag. Regeringen uppger att de kommer lämna en proposition om de skärpta påföljderna för trafikbrott i september 2022. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.
Eftersupning innebär att en person som ertappas av polisen misstänkt för rattfylleri, hävdar att den druckit alkohol efter bilresan eller trafikolyckan.
– Det är väldigt positivt att riksdagen uppmanar regeringen att införa en lag som förbjuder eftersupning, säger MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström.
Skärpta påföljder ska stoppa återfall i rattfylleri
Riksdagsdebatt: Uppmaningar till regeringen om skärpta straff för grova trafikbrott