Den 12 april höll Lars Olov Sjöström, sakkunnig trafiksäkerhet för MHF, en internationell föreläsning om hur rattfylleriet drabbar barn runtom i världen. Webbinariet arrangerades av nykterhetsorganisationen Movendi International i samarbete med FN-organet WHO.
– Det här var första gången jag har föreläst om rattfylleriproblemet ur ett barnperspektiv, berättar Lars Olov Sjöström.
För unga mellan 5 och 29 år är trafikolyckor den vanligaste dödsorsaken i världen. Det alkoholrelaterade rattfylleriet ligger bakom 25–30 procent av dödsolyckorna i EU och i USA. 229 amerikanska barn i åldern 0–14 år dödades i rattfylleriolyckor 2020.
6 000 barn har förolyckats i den europeiska trafiken under de senaste tio åren. Cirka 30–40 procent av olyckorna sker på grund av rattfylleri.
– Det är ett betydande problem. Barn är väldigt utsatta i trafiken. Barn drabbas vid trafikolyckor som passagerare i bil, som fotgängare och som cyklister, säger Lars Olov Sjöström.
– Det är särskilt jobbigt för barn att åka med föräldrar som är alkoholpåverkade, ett barn har inte mycket att sätta emot i den situationen.
Hur ser det ut – glöms barnperspektivet bort när man pratar om rattfylleriproblem?
– Det pratas inte tillräckligt om det i den globala debatten. Det pratas mycket om hur man kan förebygga att unga förare kör rattfulla. Men inte om när barn utsätts för föräldrarnas onyktra körande, konstaterar han.
– De barnen är utsatta på många sätt, de försöker ofta både stoppa sina föräldrar och skydda dem, det blir en form av medberoende.
Om polisen stoppar en förare misstänkt för rattfylleri, då ligger det ofta ett beroende eller missbruk bakom.
– Det är väldigt viktigt att det finns en plan om polisen stoppar en misstänkt rattfyllerist som är förälder, det är en stark varningssignal, då måste man larma socialtjänsten.
Hur det ut – tänker vi på barnperspektivet i trafiken?
– Jag tror att vi har ofullständig bild av barns säkerhet i trafiken. I Sverige är vi duktiga på barnsäkerhet när det gäller bilbarnstolar och barns skolväg, säger Lars Olov Sjöström.
– Vi behöver också skydda barn mot vuxnas rattfylleri.
Vad fick du för respons från deltagarna på din föreläsning?
– Positiv. Jag fick en fråga från en kenyansk deltagare om hur alkolås fungerar.
20 procent av trafikolyckorna i Sverige är alkohol- eller drogrelaterade. Tio till 15 barn omkom per år på de svenska vägarna 2012–2021.
Text: Mari Haglund
Foto: MostPhotos
European Road Safety Councils rekommendationer för att öka trafiksäkerheten för barn i EU
*Minska biltrafiken vid skolor och förskolor.
*Införande av hastighetsgräns på 30 km/h i bostadsområden och vid skolor.
*Obligatoriskt krav på alkolås i skolbussar, skolskjutsar och bussar i EU.