Trafikverket har fått ett regeringsuppdrag att ta fram förslag på åtgärder för att öka trafiksäkerheten för motorcyklister. I slutet av 2021 presenterades rapporten ”Regeringsuppdrag utreda trafiksäkerhetshöjande åtgärder för motorcyklister”.
– Uppdraget var bland annat att ta fram förslag fysiska åtgärder i infrastrukturen som kan förbättra trafiksäkerheten för mc-förare, berättar Trafikverkets utredare Stephen McLearnon.
– Motorcyklister är en svår grupp utifrån ett nollvisionsperspektiv, de är oskyddade trafikanter som kör i lika höga hastigheter som skyddade trafikanter.
Under 2021 miste 25 motorcyklister livet på de svenska vägarna. Det är en minskning med året innan då 28 mc-förare omkom. Det visar preliminär statistik från Transportstyrelsen.
Ungefär 50 procent av alla som dödas i mc-olyckor gör det i en singelolycka. Olyckorna sker oftast i kollision med räcken, stolpar eller träd. 10 procent omkommer i en krock med ett räcke. En analys av dödsolyckorna med mc mellan 2014 och 2019 visar att: 58 procent av dödsolyckorna skedde i en kurva, 24 procent på en raksträcka och 11 procent i en korsning. Det visar Trafikverkets djupstudier.
– En skillnad mellan Sverige och många andra länder är att de flesta dödsolyckorna med räcken sker på motorvägar och 2+1-vägar, säger Maria Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges MotorCyklister (SMC).
– Det som skapar problem för motorcyklister, är att de svenska räckena ofta har utstickande delar och oskyddade stolpar. Om en motorcyklist kraschar in i ett sådant räcke – då kan personen fastna och kroppsdelar kan ryckas bort eller slitas av.
Ett av Trafikverkets förslag är att montera slätare räcken med underglidningsskydd vid cirka 140 trafikplatser på det nationella vägnätet. Det är platser med mycket motorcykeltrafik och där det sitter ”vanliga” räcken vid snäva avfartsramper.
– Det kan handla om att komplettera befintliga räcken med underglidningsskydd eller att sätta upp helt släta räcken, säger Stephen McLearnon.
Det bästa för motorcyklister är om man inte har räcken eller andra hinder i snäva kurvor. Studier och tester från andra länder som Australien, Tyskland, Norge och Spanien visar att chansen att överleva en trafikolycka för en mc-förare ökar om det finns underglidningsskydd på ett räcke, enligt SMC.
– Varje hinder i vägmiljön ökar skaderisken för en oskyddad trafikant som kör på det, säger Maria Nordqvist.
– Man kanske inte måste sätta upp ett räcke vid en avfart, man kanske kan ha ett förlåtande sidoområde istället.
Under 2020 gjorde Trafikverket ett antal åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten för motorcyklister på väg 237 mellan Tungelsta och Rosenhill, en sträcka kallad ”Slingerbulten”. Sträckan i södra Stockholm är en populär mc-väg där det sker många olyckor.
– Vi har undersökt vad man kan göra för att minska risken för olyckor på sträckan, som att exempelvis förtydliga skarpa kurvor och att inte dra ut grus på asfaltvägar, förklarar Stephen McLearnon.
– Tanken är att man skulle kunna använda samma åtgärder som vid Slingerbulten på andra olycksdrabbade mc-vägar runtom i Sverige.
Kostnaderna för Trafikverkets förslag på åtgärder som ska öka trafiksäkerheten för motorcyklister ska rymmas inom den befintliga budgeten, enligt rapporten.
– Det är jättebra att Trafikverket har fått ett regeringsuppdrag att börja arbeta med mc-säkerhet, konstaterar Maria Nordqvist.
Om satsningar på mc-säkerheten ska ställas mot andra trafiksäkerhetsåtgärder är det inte säkert att det finns några pengar till mc-området, menar hon.
– I Norge öronmärks pengar i budgeten till trafiksäkerhet kopplat till mc. Det är kanske något Sverige också borde införa.
Text: Mari Haglund
Foto: Katja Kircher/Mostphotos
Fler åtgärder som ska öka mc-säkerheten
*Att byta ut vägmärken som varnar för skarp kurva mot kantstolpar som är eftergivliga för motorcyklister vid cirka 60 trafikplatser.
*Utveckla konceptet med en 1,5 mil lång demonstrationssträcka (Slingerbulten), som en handledning för det fortsatta arbetet med förbättringar.
*Inleda en dialog med länsplaneupprättare, specifikt för mc, för att kunna skapa ekonomiskt utrymme för fysiska åtgärder på det regionala vägnätet.
*Mer forskning behövs om vilka fysiska åtgärder som ger bäst effekt.
*Trafikverket håller på och tar fram en mer långsiktig plan för mc-säkerheten. Planen ska bygga på analyser av olyckor, mätning av mc-flödet samt inventering av brister i säkerhetsstandarden för motorcyklister. Ambitionen är att planen ska vara klar under 2022.
Källa: Trafikverket