Redan på sensommaren kunde vi ana vartåt det barkade. Det såg inte bra ut då. Och nu ser det ännu sämre ut. Hela 325 personer omkom i vägtrafiken i Sverige under 2018, jämfört med 253 under 2017.
Vi har nu fått ta del av de färska siffrorna avseende antalet döda och allvarligt skadade i trafiken för helåret 2018. Redan på sensommaren kunde vi ana vartåt det barkade. Det såg inte bra ut då. Och nu ser det ännu sämre ut. Hela 325 personer omkom i vägtrafiken i Sverige under 2018, jämfört med 253 under 2017.
MHF arbetar helt i linje med Nollvisionen om noll döda i trafiken och vi är mycket bekymrade. Vårt huvudfokus är sedan förbundet bildades 1926 riktat mot rattfylleri, men varje död och skadad person är en tragedi.
Det vi nu ser är det högsta antalet omkomna i vägtrafiken på 10 år. Framförallt fler olyckor med skyddade trafikanter i bil och lastbil. Omkomna i mötes- och omkörningsolyckor är 63 procent högre 2018 jämfört med medelvärdet för 2013-2017. Är det alla idiotomkörningar som dödar och skadar?
2016 beslutades om en nystart av Nollvisionen – ett bra initiativ, men vi ser inte tillräckligt kraftfulla åtgärder. Den negativa utvecklingen väcker en rad frågor:
- Har trafiksäkerheten blivit en icke-fråga? Något som förväntas rulla på av sig själv?
- Finns det verkligen en politisk vilja att komma vidare med Nollvisionen?
- Har Polisen misslyckats med sitt trafiksäkerhetsarbete?
- Hur många olyckor 2018 skedde på grund av rattfylleri? Under 2017 dödades 81 personer (32 %) av alla omkomna i alkohol- eller drogrelaterade trafikolyckor.
- Måste vi sänka ambitionerna och ändra Nollvisionens delmål? Enligt målet som klubbades i riksdagen 2009 skulle antalet döda till 2020 gå ner till 220 personer. Vi är långt ifrån där.
- Vi måste hjälpas åt. Vad kan vi som organisation bidra med för att vända utvecklingen?
Det krävs nya grepp för att uppnå förändring. Klarar regeringen av att styra sina myndigheter för att uppnå Nollvisionen? Misslyckandet med att verkställa regeringsbeslutet om automatiska nykterhetskontroller ger oss skäl att tvivla på hur väl redan fattade beslut effektueras.
Lars Olov Sjöström, Trafiksäkerhetschef
Göran Sydhage, VD
MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund