I Sverige är gränsen för rattfylleri 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,10 milligram per liter utandningsluft. Sju av EU:s 27 medlemsländer har en gräns på 0,2 eller lägre.
European Transport Safety Council (ETSC) är en organisation som samlar europeiska organisationer och myndigheter inom trafiksäkerhet. ETSC finansieras genom EU-kommissionen för att ha rollen som en drivande och sakkunnig trafiksäkerhetsorganisation.
Inför en promillegräns på 0,0 för rattfylleri i EU, föreslår ETSC. Det skulle kunna rädda 5 000 liv i den europeiska trafiken varje år, menar ETSC. 25 000 personer omkommer årligen i trafikolyckor i EU.
– Det är en tydlig markering att trafiken ska vara helt alkoholfri, säger MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström.
– Idag har de flesta länderna i Europa en nedre gräns på 0,5 promille för rattfylleri och några har till och med en högre. Det ger signalen att det är möjligt att dricka något glas vin eller öl och ändå köra bil.
EU:s nuvarande riktlinje är att inget land ska ha en nedre promillegräns för rattfylleri som är högre än 0,5.
– Om den rekommendationen kan sänkas, kan det få betydelse för den nationella lagstiftningen i ett antal länder.
MHF jobbar för en principiell nollgräns för rattfylleri. Det är inte möjligt att i praktiken ha en promillegräns på exakt noll.
– MHF vill att ingen kalkylera med möjligheten att dricka lite alkohol och sedan köra. Det ska inte vara möjligt att chansa, förklarar Lars Olov Sjöström.
– Vi vet att sänkningen av promillegränsen för rattfylleri från 0,5 till 0,2 för 30 år sedan i Sverige, ledde till att antalet alkoholrelaterade dödsolyckor minskade.
För att stoppa rattfylleriet inom EU föreslår ETSC flera åtgärder. ETSC vill bland annat se skärpt trafikövervakning, krav på alkolås eller liknande teknik i yrkestransporter samt alkolåsprogram för dömda rattfyllerister.
– Alla de här förslagen är positiva. ETSC är väldigt drivande när det gäller trafiknykterhetsfrågor i Europa, konstaterar Lars Olov Sjöström.
EU har beslutat om höjda minimikrav för säkerhetssystem i alla nya bilar från 2022. Det ska bland annat finnas fler förarassistansfunktioner som autobroms, samt teknik som gör det möjligt att installera alkolås.
– Det här är ett viktigt beslut. EU markerar med det här beslutet tydligt både mot bilindustrin och medlemsländerna, framhåller Sjöström.
– Det är betydelsefullt att alla nya fordon får förutsättningar för att installera alkolås eller liknande teknik.
I Sverige har användningen av alkolås införts genom krav i upphandlingen av offentliga transporter som skolskjutsar och hemtjänst.
– Sverige kan till exempel inte på egen hand lagstifta om att alla lastbilar ska ha alkolås. Men det kan EU göra med ett direktiv, säger Lars Olov Sjöström.
– Ett gemensamt agerande i EU för alkolås och motsvarande teknik, skulle få en oerhört stor betydelse för ett införande i Europa.
Norge som inte är medlem i EU, införde för ett år sedan, en lag som gör det obligatoriskt med alkolås i alla nya bussar och minibussar, exempelvis skolskjutsar.
Text: Mari Haglund
Foto: Hendryk Sadura/MostPhotos