Stiftelsen MHF:s fond för trafiksäkerhet fyller 40 år. Fonden stödjer forskning om alkohol, droger och trafiksäkerhet. Stiftelsen finansieras med frivilliga gåvor.

År 1981 startades Stiftelsen MHF:s fond för trafiksäkerhet. Initiativtagare var MHF:aren Sune Lundkvist. MHF-fondens syfte enligt stadgarna är ”att genom anslag främja vetenskaplig forskning främst inom områdena alkohol och andra droger samt trafiksäkerhet”.

Stiftelsen finansieras med frivilliga gåvor. Gåvor till fonden har främst samlats in i olika MHF-sammanhang, exempelvis vid årsmöten, jubileer, födelsedagar, minnesstunder och olika offentliga arrangemang.
MHF-fonden leds av en styrelse där flera välmeriterade forskare och experter ingår.

– Fonden stödjer forskning om alkohol, droger och trafiksäkerhet. Syftet är att färre ska dödas och skadas i trafiken, berättar Lars Olov Sjöström.
Han är fondens ordförande och MHF:s trafiksäkerhetschef.
– MHF-fonden har varit betydelsefull genom att möjliggöra nya forskningsinsatser på trafiksäkerhetsområdet, framförallt när det gäller alkohol, droger och trafik, säger Lars Olov Sjöström.
– Vi har dessutom kunnat bidra till inledande forskning på nya områden. Forskning som sedan har kunnat få fortsatt finansiering av statliga forskningsråd.

MHF-fonden är viktig för MHF:s opinionsbildning. Det är oerhört betydelsefullt att MHF:s opinionsbildning i olika trafiksäkerhets- och lagstiftningsfrågor baseras på vetenskapliga fakta, framhåller Sjöström.

– Jag tycker att MHF som ideell organisation har ett ansvar att vara sakliga i samhällsdebatten och grunda våra synpunkter på fakta och forskning, säger han.
– Via MHF-fonden får MHF värdefulla kontakter med forskare.

MHF:s fond för trafiksäkerhet grundades 1981 på initiativ av MHF:aren Sune Lundkvist.
– Sune Lundkvist såg värdet i att det gjordes forskning kring MHF:s hjärtefrågor. Forskning som MHF kan använda i sitt arbete och i sin opinionsbildning, berättar Lars Olov Sjöström.

Sune Lundkvist var född 1920. Han kom ursprungligen från Karlstad. Yrkesbanan började Sune Lundkvist inom det militära som kavallerist i Skövde.
– Sune Lundkvist kom tidigt in i MHF:s verksamhet. Han var anställd som regioninstruktör för MHF i norra Sverige, säger Lars Olov Sjöström.

Vad hade en regioninstruktör för uppdrag?
– Uppdraget var att bistå MHF:s distrikt och lokalavdelningar, genom att vara ett stöd för den regionala och lokala verksamheten.

Berätta lite om Sune Lundkvist som person?
– Sune var en väldigt social person och gick bra ihop med människor i alla åldrar. Han spelade dragspel, sjöng visor, skrev dikter och berättade roliga historier, minns Lars Olov Sjöström.
– Han bodde i Vallen söder om Skellefteå med sin familj.

Sune Lundkvist har skrivit boken ”Nykterhet vid ratten”, som berör MHF:s verksamhet och historia under 80 år.

I stadgarna för MHF-fonden står det ”att genom anslag främja vetenskaplig forskning främst inom områdena alkohol och andra droger samt trafiksäkerhet”. Forskare kan söka bidrag från fonden till forskningsprojekt inom alkohol, droger och trafiksäkerhet.

– I styrelsen för MHF-fonden sitter några av våra främsta forskare och experter inom områdena alkohol och droger samt trafiksäkerhet, säger Lars Olov Sjöström.
– Styrelsen har med sin samlande kompetens och erfarenhet bra förutsättningar för att bedöma inkomna ansökningar på ett professionellt sätt.

Flera av de forskningsprojekt som fått bidrag av MHF-fonden har haft stor betydelse för trafiksäkerheten och arbetet för en nykter trafik i Sverige.
Ett exempel är en jämförelse mellan ”misstänkt alkoholpåverkan” i polisens olycksrapporter och den uppmätta blodalkoholhalten vid obduktion. Studien gjordes 1986 av forskarna Ulf Björnstig och Anders Eriksson vid Umeå universitet. Deras studie visade att en högre andel av de omkomna fordonsförarna var alkoholpåverkade än vad som tidigare framgått av den officiella statistiken.

I ett annat projekt undersöktes 1992 alkoholens roll vid dödsolyckor med snöskoter. Forskarna, bland annat den rättsmedicinske experten Mats Öström, kunde visa att hela 70 procent av de omkomna snöskoterförarna var alkoholpåverkade.

Ett mycket betydelsefullt forskningsprogram som möjliggjordes av MHF-fonden handlade om att ta fram metoder för att beräkna rattfylleriets omfattning i vägtrafiken.

Forskningen bedrevs vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Resultaten publicerades i fyra olika rapporter mellan 2004 och 2008.
– Forskningen ledde fram till nya metoder för att beräkna andelen alkoholpåverkade förare i vägtrafiken, förklarar Lars Olov Sjöström.
– En metod som Trafikverket använder i sin årliga analys av trafiksäkerhetsutvecklingen, när det gäller att beräkna andelen nyktra förare i trafiken.

2014 genomfördes projektet ”Förekomst av droger och läkemedel hos förare i dödsolyckor – utvärdering av datakvalitet” av forskaren Åsa Forsman vid VTI. Forskningsresultaten bekräftade MHF:s misstankar om att drograttfylleri är ett betydande problem och att det finns mörkertal gällande drogpåverkan hos förare som vållar dödsolyckor.

– Studien visade att drograttfylleri är ett stort problem. Det har också blivit tydligare på senare år, när antalet som omkommer i drogrelaterade trafikolyckor har ökat.

En av de senaste forskningsrapporterna som har finansierats med bidrag från
MHF-fonden är rapporten ”Att minska antal dödade och skadade i trafiken – med fokus på polisens trafiksäkerhetsarbete” (2020). Polisforskaren Stefan Holgersson har lett studien.
– Vi har alltid ny intressant forskning på gång, säger Lars Olov Sjöström.

Text: Mari Haglund
Källor: MHF:s jubileumsbok 70 år i trafiksäkerhetens tjänst, MHF-boken Nykterhet vid ratten

Fakta: Stiftelsen MHF:s fond för trafiksäkerhet
I MHF-fondens styrelse ingår:
*Peter Allebäck, professor i socialmedicin vid Karolinska Institutet.
*Björn Trolldal, utredare och forskare vid Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).
*Claes Tingvall, trafiksäkerhetsexpert, adjungerad professor vid Chalmers, fader till Nollvisionen.
*Lars-Eric Jacobsson, MHF, insamlingsansvarig.
*Camilla Spennare, MHF, adjungerad sekreterare.
*Lars Olov Sjöström, MHF, ordförande.
Ersättare:
*Ruggero Ceci, forskare på Trafikverket, Vision Zero Academy.
*Charlotta Rehnman-Wigstad, direktör CAN.

Stöd Stiftelsen MHF:s fond för trafiksäkerhet
Gåvor till fonden sätts in på bankgiro 5724–0749, eller genom Swish, nr 123 528 82 12.
Mer info finns på mhf.se