Regeringen har tidigare i år lagt fram en lagrådsremiss där påföljderna för rattfylleri och olovlig körning skärps. Det ska ge fler verktyg för att stoppa personer som gång på gång återfaller i rattfylleri och andra allvarliga trafikbrott.
Lagrådet riktar nu kritik mot några punkter i regeringens förslag.
– Lagrådet konstaterar att det finns brister i hur förslaget är utformat, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef för MHF.
– Från MHF:s sida anser vi att det rimligtvis bör leda till att regeringen gör en bearbetning av lagrådsremissen och lägger fram ett nytt omarbetat förslag.
MHF stödjer intentionerna bakom förslaget.
– Det är viktigt att vi får till en skärpning av påföljderna vid grova trafikbrott, särskilt när det handlar om upprepad brottslighet, konstaterar Lars Olov Sjöström.
– MHF anser att vi måste komma tillrätta med upprepade grova trafikbrott som hotar människors liv och hälsa.
I lagrådsremissen föreslås att maximistraffen för grov olovlig körning och rattfylleri höjs från fängelse i sex månader till ett år. Syftet är att det ska bli möjligt för polisen att direkt frihetsberöva en person som exempelvis stoppas misstänkt för rattfylleri eller som kör utan körkort.
Andra förslag:
*Maximistraffet för grovt rattfylleri höjs från fängelse i två år till fängelse i tre år.
*Den som återfaller i rattfylleribrott som normalpraxis ska dömas för grovt rattfylleri.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.
Läs mer om regeringens förslag här
Sveriges Radio Ekot: Regeringsförslag om skärpta straff för rattfylleri sågas