– Det är både viktigt att lära deltagarna att cykla och göra dem medvetna om vilka riskfaktorer som finns i trafiken, säger MHF:s projektledare Tomas Jonsson.
I projektet ”Jag kan cykla” har MHF tagit fram ett utbildningsmaterial som ska användas i MHF och i studieförbundet NBV för att lära nyanlända att cykla. Det är teori ihop med praktiska övningar. Utbildningsmaterialet är på svenska och utgår från fem träffar och tio studietimmar. Det är tänkt för en grupp på fem–tio personer med två cirkelledare.
– Det som är lite unikt med den här cykelutbildningen, är att det är i studiecirkelform.
Genom att det är upplagt som en studiecirkel, så kan man göra det i det tempo som behövs för att deltagarna ska till sig informationen, berättar Tomas Jonsson.
– En sak som är suveränt med studiecirkel, är att deltagarna kan lära av varandra.
Målet med MHF:s utbildningsmaterial är att deltagarna ska lära sig att cykla. En lika viktig del är trafiksäkerheten enligt Tomas Jonsson.
– Vårt fokus på trafiksäkerhet skiljer vårt material från många av de andra cykelutbildningar som finns för nyanlända, säger han.
– För att undvika att deltagarna ska råka ut för en olycka, har vi lagt in en hel del moment där vi tittar på de riskfaktorer som finns i trafiken.
2 000 cyklister skadas allvarligt i trafiken varje år.
– Cyklister är den grupp med flest skadade i trafiken.
Under 2018 omkom 23 cyklister, huvudskador är den vanligaste dödsorsaken. Försäkringsbolaget Folksam har gjort en studie på alla dödsolyckor med cyklister mellan 2006–2017. Studien visar att fem till tio förolyckade cyklister per år skulle kunna räddas om de använt cykelhjälm.
Varje cirkelledare får en utbildningslåda som innehåller handledningsmaterial för studiecirkeln.
– Vi har tagit fram ett rätt gediget utbildningsmaterial för deltagarna och en bra handledning för cirkelledarna, berättar Tomas Jonsson.
Cykelutbildningen innehåller både teori och praktik. Teorin tar bland annat upp trafikregler, vägmärken, vikten av cykelhjälm, riskfaktorer i trafiken samt första hjälpen.
– I den teoretiska delen pratar vi om varför synbarhet i trafiken är viktigt, som att visa tecken, förklarar Tomas Jonsson.
– För att kunna visa tecken, då måste du kunna släppa styret. Därför har vi också praktiska övningar, som övar dig på att släppa styret i en enkel manöverbana.
Hur ser intresset ut för det nya utbildningsmaterialet?
– Vi har faktiskt fått intresseanmälningar från flera håll både inom MHF och NBV, berättar Tomas Jonsson.
– Inom NBV finns det flera föreningar som jobbar med målgruppen – nyanlända.
MHF Höga Kusten genomförde i höstas en cykelkurs för nyanlända kvinnor i Kramfors. Tanken är att köra en ny studiecirkel och då använda sig av MHF:s nya utbildningsmaterial.
– I första kursen var det flera deltagare som inte tyckte att de hann klart. Därför är planen att köra en ny kurs i maj–juni. Vi har inte bestämt datum än, berättar Evert Strindin, ordförande i MHF Höga Kusten.
Är din MHF-avdelning eller region intresserad av att hålla en studiecirkel med MHF:s utbildningsmaterial? Kontakta projektledare Tomas Jonsson för mer information.
E-post: tomas.jonsson@mhf.se Telefon: 070-564 37 36
Text: Mari Haglund
Foto: Evert Strindin