MHF Mitt har köpt en ny vältebil från Finland. BengtOlof Bokström är instruktör. Den nya vältebilen premiärvisades i Valbo i början av hösten. Foto: Göran Sydhage

En vältebil demonstrerar vad som händer om du voltar med en bil och hamnar på taket. Den som vill får prova att åka ett varv och sedan försöka ta sig ut ur bilen, när den är upp och ned.

MHF-regionen Mitt har köpt in en ny vältebil. Regionen har sedan tidigare en annan vältebil.

BengtOlof Bokström är instruktör för vältebilarna.
– Den nya vältebilen har vi köpt i Vasa. Det var finska nykterhetsförbundet Hälsa och trafik som använt bilen ute på skolor och andra aktiviteter, berättar han.
– I april förra året åkte vi och tittade på vältebilen.

Den nya vältebilen skiljer sig från den gamla, den nya är inbyggd i ett släp och har ett kapell som fälls upp som ett tak. Om du provåker i vältebilen och ska ta dig ut ur bilen, när den är upp och ned, då måste du ta dig ut genom fönstret.

– Den nya vältebilen är mer verklighetstrogen att åka i. Samtidigt kräver den här vältebilen mer av instruktören än den gamla, det är mer saker att hålla reda på, förklarar BengtOlof.

Den nya vältebilen kommer att finnas i den södra delen av region Mitt. Den gamla bilen kommer att vara i den norra delen.
– Vi tror att den här vältebilen kommer att bli väldigt bra. Det är en modernare bil, en Volvo S80 från 2009. Den var klar som vältebil 2011, säger BengtOlof Bokström.

I början av hösten hade MHF Gävle en uppvisning av den nya vältebilen vid sin lokal i Valbo.
– Vi hade inte slagit på stort utan hade bara satt upp en skylt i gatukorsningen: ”Kom gärna och prova vår nya vältebil”, berättar Bokström.
– I början var det inte många besökare. Men så kom det några ungdomar i en A-traktor. De provåkte och bjöd sedan in sina kompisar, som blev eld och lågor. Sedan hade vi fullt upp hela tiden.

Vältebilen är ett bra instrument för att prata om trafiksäkerhet med folk, enligt BengtOlof Bokström.
– Det är suveränt bra verktyg, säger han. I samband med uppvisningen gjorde MHF Gävle också en hastighetsmätning.
– Vi gjorde en fartkontroll på de förbipasserande fordonen och mätte med ett laserinstrument, säger BengtOlof Bokström.
– Det var många förare som körde för fort, trots att hastighetsbegränsningen är 30 kilometer i timmen. Men flera saktade ned när de såg att vi gjorde en fartkontroll.

Text: Mari Haglund
Foto: Göran Sydhage