Den 19–20 februari var Sverige värd för FN:s tredje globala ministerkonferens om trafiksäkerhet. På konferensen diskuterades nya mål för att göra vägarna i världen säkrare under de kommande tio åren.
Inför konferensen arrangerade MHF och MHF Haninge-Stockholm en körmanifestation mot rattfylleri den 18 februari på Sergels torg. 300 körsångare från Kör för alla och Gatans Röster sjöng på manifestationen.
Körsångarna hade reflexvästar med bud-skapet Don’t drink and drive. MHF:s funktionärer delade ut flygblad och reflexer till publik och förbipasserande. Funktionärerna manifesterade med MHF-skyltar som hade budskap som ”Kör alltid nykter”, ”Över 12 000 fyllekörningar per dygn i Sverige” och ”1,3 miljoner trafikdödade per år i världen.”
Micke Valier, kommunikationsansvarig på MHF, presenterade manifestationen.
– Det börjar en global ministerkonferens imorgon. MHF vill i samband med konferensen sätta fokus på nykterheten i trafiken, sa han.
– Cirka en fjärdedel av de personer som omkommer i trafiken i Sverige och Europa är påverkade av alkohol.
MHF hade bjudit in infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till manifestationen.
– Det arbete som MHF och andra ideella trafiksäkerhetsorganisationer gör är mycket viktigt, sa Eneroth.
– Tack för att ni är här och inspirerar. Låt oss inspirera världen också.
Över 300 körsångare från Kör för alla och Gatans Röster sjöng på manifestationen. Kör för alla leds av Caroline af Ugglas.
– Den här låten handlar om att ”fight for the right to party”. Men för f–n, lämna bilen hemma, uppmanade hon publiken.
Gatans Röster leds av Maria Peters. Kö-ren sjöng låtarna ”You’re always on my mind” och ”Imagine”. Isabella sjöng solo.
Anette Kyhlström, ordförande för MHF Haninge-Stockholm, var en av projektledarna för manifestationen.
– Vi är mycket nöjda. Alla körsångare tyckte att det var jätteroligt att vara med och sjunga på manifestationen, konstaterar Anette Kyhlström.
– Det är kul också att många människor som var i publiken eller som bara passerade manifestationen har hört av sig efteråt och tyckte att det var bra.
I samband med den globala ministerkonferensen arrangerade en internationell allians av frivilligorganisationer inom trafiksäkerhet en utställning på Stockholms centralstation. MHF:s projektledare Lena Mörk och Camilla Spennare guidade besökare i ”Folkets utställning”.
– Vi är här för att informera besökarna om trafiksäkerheten i världen, berättar Lena Mörk.
Något av det första som mötte besökarna i utställningen var ett berg av skor.
– Det här är 3 700 skor, det representerar antalet människor som omkommer globalt i trafiken varje dag, förklarar Lena Mörk.
– 2018 dödades 1,35 miljoner personer i trafikolyckor i världen.
Trafikolyckor är den åttonde vanligaste dödsorsaken i världen. På den globala ministerkonferensen antogs Stockholmsdeklarationen, där ett av målen är att antalet personer som mister livet på vägarna i världen ska halveras mellan 2020 och 2030.
På utställningen visades två krockade bilar och på skärmar visades Euro NCAP:s krocktester med bilarna. Den ena bilen är en ny bil, tillverkad för den afrikanska marknaden. Den andra bilen är en begagnad bil, gjord för den europiska marknaden.
Trots att den afrikanska bilen är ny, klarade fordonet krocktesterna mycket sämre än den begagnade europeiska bilen. Syftet är att visa på skillnaderna i krav på säkerhetsstandarder mellan Afrika och Europa.
– Det är skrämmande hur mycket resultatet av krocktesterna skiljer sig mellan en ny afrikansk bil och en begagnad europeisk bil, konstaterar Lena Mörk.
Många av besökarna ville berätta om sina egna upplevelser i trafiken.
– Det är kul att höra människors historier och tankar kring saker de har varit med om i trafiken, säger Lena Mörk.
Vad är dina intryck av utställningen?
Besökaren Lennart Sandelin:
– Jag var på väg till jobbet, när jag såg de kraschade bilarna. Då blev jag nyfiken på vad det var för utställning.
För Lennart Sandelin påminde krocktesterna om en dramatisk händelse.
– Jag var med om en allvarlig trafikolycka för 23 år sedan. Anledningen till att jag överlevde, var att taxin jag satt i, var en Volvo tillverkad för den amerikanska marknaden.
I USA fanns det på den tiden krav på att nya bilar skulle ha ett säkerhetssystem som kallas för SIPS (Side Impact Protection System), systemet består av balksystem under främre stolarna och i instrumentbrädan. Den typen av säkerhetssystem fanns ännu inte då i fordon tillverkade för den svenska marknaden.
– Ett fordon körde in i sidan på taxin, för att taxichauffören inte följde högerregeln, minns Lennart Sandelin.
– Verkstadsgubbarna sa att jag inte att jag borde ha överlevt trafikolyckan. Men det gjorde jag, tack vare bilens SIPS-balk.
Den internationella alliansen av frivilligorganisationer som var huvudarrangör av utställningen, har 240 medlemsorganisationer i 90 länder.
Martin Fontenas arbetar för NGO-alliansen. Han guidade besökare i montern.
– Det finns mycket stora skillnader mellan hur det ser ut med trafiksäkerheten i världen, berättar han.
I stora delar av världen – som Afrika, Asien, Latin- och Sydamerika, är det ideella organisationer som ligger bakom de trafik-säkerhetsinsatser som finns.
– Frivilligorganisationer gör en jätteviktig insats för trafiksäkerheten i världen, säger Martin Fontenas.
– Vi är lyckligt lottade i Europa. I de flesta europeiska länder tar regeringar och myndigheter ett stort ansvar för trafiksäkerhetsarbetet.
När det gäller skillnader i säkerhetskrav på bilar mellan exempelvis den afrikanska och europeiska marknaden, är inte frågan så enkel att lösa som man kan tro.
– Det är komplicerat. Om en afrikansk regering ställer krav på bilföretag att de ska bygga säkrare bilar, då kanske biltillverkaren hotar med att flytta bilfabriken till ett annat land, då försvinner jobb, förklarar Martin Fontenas.
– Dessutom blir bilarna dyrare med mer säkerhetsutrustning.
I en del av utställningen visades tre människors vardag i trafiken i Afrika och i Asien, genom inlägg och filmklipp på Instagram. För unga mellan 5 och 29 år är trafikolyckor den vanligaste dödsorsaken i världen.
– Ett av exemplen visar en afrikansk flickas väg till skolan, berättar Martin Fontenas.
Text och foto: Mari Haglund