2016-2018 inträffade cirka 20 personaskadeolyckor per år med elsparkcykel inblandade. Åren därefter ökade antalet till drygt 700 personskadeolyckor och till och med augusti i år har det skett 1 056 olyckor med elsparkcykel. Det visar statistik från Transportstyrelsen.
– Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger. Det beror så klart på att det finns flest elsparkcyklar i större städer, men visar också att elsparkcykeln har blivit ett fordon som används i stadslivet av unga vuxna på ett inte helt trafiksäkert sätt, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Antalet olyckor ökade kraftigt 2019 när elsparkcyklarna etablerades på marknaden. Förra året sågs ingen större förändring, men sannolikt är bortfallet större under pandemiåret 2020. Till och med augusti i år har olyckorna med elsparkcykel ökat. Hur användandet har utvecklats går inte att säkert avgöra eftersom det inte finns något register för elsparkcyklar.
Cirka 40 procent av de omkomna eller skadade i olyckor med elsparkcykel var i åldersgruppen 20-34 år. Under de senaste fem åren har det totalt inträffat tre dödsolyckor där minst en elsparkcykel varit inblandad.