Projektet ”Riskutbildning för yrkesförare av tunga fordon – fallstudie av effekter” genomfördes under 2019. Fallstudien är gjord av trafiksäkerhetsorganisationen NTF, Stora Holm Trafikövningsplats, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Sveriges Åkeriföretag.
– Vi ville se om en risktutbildning för yrkesförare av tunga fordon påverkar riskmedvetenheten. Och om det leder till att man som förare reflekterar över sitt eget beteende och sin attityd i trafiken, förklarar Malin Lundgren, NTF:s projektledare och verksamhetschef för NTF Väst.
– Vår hypotes var att en ökad riskmedvetenhet leder till en säkrare tung trafik.
I dagens läge ingår bara riskutbildning i förarutbildningen för personbil och motorcykel.
– Det finns inget krav på riskutbildning för tung trafik i Sverige. I både Norge och Danmark däremot är det obligatoriskt, berättar Malin Lundgren.
Det ingår varken riskutbildning i förarutbildningen för lastbil och buss och inte heller i YKB (yrkeskompetensbevis – fortbildning som måste förnyas vart femte år).
– Det är stor skillnad på att hantera en tung lastbil jämfört med att köra en personbil. Därför borde riskutbildning ingå även i grundutbildningen för tunga behörigheter, säger hon.
– Som yrkesförare behöver man tänka på andra saker, som att tyngden på ett tungt fordon påverkar stoppsträckan. Eller att köra lastbil med släp när det är halt, en olycka i en sådan situation får helt andra konsekvenser än med personbil.
För att få till en riskutbildning som är relevant för yrkesförare bildade NTF, VTI, Sveriges Åkeriföretag och Stora Holm Trafikövningsplats en arbetsgrupp.
– Vi satte ihop en riskutbildning med både teoretiska och praktiska moment samt gruppdiskussion, berättar Malin Lundgren.
– Sedan kontaktade vi åkericentralerna HML, GLC, Viavest samt Renova för att se om det fanns ett intresse av att medverka.
Riskutbildningen genomfördes under två lördagar i oktober 2019 vid Stora Holm Trafikövningsplats. 22 förare från fyra organisationer i Göteborgstrakten deltog.
– Vi uppmanade chaufförerna att ta med sina egna lastbilar till riskutbildningen, så att de fick genomföra riskutbildningen med de fordon de kör i vanliga fall.
Riskutbildningen var en heldag och innehåll både teoretiska och praktiska moment. Utbildningen tog upp områdena: hastighet, trötthet, distraktion, stress, bältesanvändning, förarbeteende, säkerhetskultur med mera. I de praktiska momenten, bland annat på halkbana, fick förarna uppleva hastighetens betydelse genom olika övningar.
– Förarna fick både köra själva och de fick se demonstrationer, sedan diskuterade man sina upplevelser tillsammans, säger Malin Lundgren.
Deltagarna var väldigt positiva till riskutbildningen. Många förare sa att: ”Den här utbildningen borde alla få gå”, framhåller hon. Det viktigaste i utbildningen tyckte deltagarna var de praktiska momenten.
– Flera av chaufförernas kollegor ville också gå utbildningen. Det hade blivit positivt snack i fikarummet. Det tar vi som ett gott betyg, att förarna tyckte att det var värdefullt.
Riskutbildningen utvärderades genom att förarna innan utbildningen fick svara på en enkät om arbetsplatsens säkerhetskultur samt deras egen riskmedvetenhet och säkerhetsbeteende. Vid en uppföljande telefonintervju fyra veckor efter genomförd utbildning, fick deltagarna svara på en ny enkät.
Vid telefonintervjun ställdes frågor om riskutbildningsdagen och hur den påverkat förarnas kunskaper, insikter, attityder och beteende.
– Vi fick positiva resultat vid uppföljningen. Förarna rapporterade att de upplevde en förbättring när det gäller kunskaper om risker, berättar Malin Lundgren.
– Många tyckte att de fått sig en tankeställare om att det är viktigt att använda bilbälte och inte köra för fort.
Förarna ansåg sig mer riskmedvetna efter riskutbildningen och att de i större utsträckning än tidigare kan bidra till ökad säkerhet i trafiken.
NTF hoppas att det här försöksprojektet på sikt ska leda till att en riskutbildning införs i förarutbildningen för tunga fordon och i YKB-utbildningen.
– Vi på NTF har länge arbetat för den här frågan och hoppas att det kommer att bli verklighet, säger Malin Lundgren.
– Ett positivt exempel är att Arbetsförmedlingen i vår region har ställt krav på att halkkörning ska ingå i arbetsmarknadsutbildningen för yrkesförare av tunga fordon. Nu hoppas vi att det får ringar på vattnet.
Vad har ni fått för respons på försöket med riskutbildning för yrkesförare?
– Sveriges trafikövningsplatser var såklart intresserade. Jag hann precis presentera rap-porten på föreningens årsmöte och sedan kom corona, säger Malin Lundgren.
– Nu ska jag berätta om projektet på årets Tylösandsseminarium, som är digitalt. Det ska bli jättekul.
Text: Mari Haglund
Foto: NTF