Foto: Wavebreakmedia/MostPhotos

53 personer miste livet till följd av alkohol- och narkotika i trafiken under 2019. Det visar Trafikverkets djupstudier.

Det är en minskning från 2018, då 75 personer dödades. Antalet omkomna är också lägre än 2010, vilket är det tidigare lägsta uppmätta året för döda i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor, 58 personer.

– Jag hoppas att det är ett tecken på en verklig minskning. Det är en liten förbättring för onyktra förare, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef för MHF.
– Men åren innan har de alkohol- och drogrelaterade dödsolyckorna ökat under flera år.

Av de 53 personerna som omkom 2019 var det 31 som dödades i olyckor som enbart var alkoholrelaterade, 15 i olyckor som enbart var narkotikarelaterade och sju i olyckor som var både alkohol- och drogrelaterade.

Sedan 2008 har antalet dödsolyckor till följd av alkoholrattfylleri minskat, samtidigt som drograttfylleri som orsak har ökat, även om antalet var relativt lågt 2019.

– Jag tror att utvecklingen för alkohol och droger i trafiken, återspeglar utvecklingen i samhället, konstaterar Lars Olov Sjöström.
– Alkoholkonsumtionen har minskat bland yngre. Om droganvändandet i samhället ökar, då kommer vi inte undan effekterna i trafiken.

Andelen personer som omkommer i alkohol- och drogrelaterade trafikolyckor har legat på ungefär 25–30 procent av det totala antalet döda i vägtrafiken under de senaste tio åren, enligt Trafikverket. Under 2019 låg det på 24 procent.

– Drygt en fjärdedel av de som omkom förra året i trafiken gjorde det i en alkohol- eller drogrelaterad dödsolycka. Det är fortfarande en hög andel, förklarar Lars Olov Sjöström.
– Poängen är att även om vi ser positiva tendenser totalt sett, kommer man få ägna mycket åtgärder åt rattfylleriproblemet, för att nå de nya delmålen i nollvisionen.

Under 2019 gjorde den svenska polisen 1,2 miljoner nykterhetskontroller, det visar polisens preliminära siffror. Det är en liten ökning från 2018 och 2017, då antalet båda åren låg på 1,1 miljoner utandningsprov.

– Polisen har nog blivit bättre på att utnyttja sin tid, bland annat genom de så kallade 20-minuterskontrollerna, konstaterar Lars Olov Sjöström.
– Man kan lägga in trafikkontroller vid fler tillfällen än tidigare, även om det är kortare kontroller. Det ökar polisens synlighet.

Flest rattfylleriolyckor sker på kvällar och helger.
– Det skulle behövas fler kontroller på kvällar och helger. Totalt sett är det positivt att antalet kontroller har ökat något, vi får hoppas att det fortsätter så.

Text: Mari Haglund