74 personer miste livet på de svenska vägarna under det första halvåret. Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
Medelantalet omkomna under första halvåret de föregående fem åren 2016–2020, var 113 personer. Det innebär att antalet omkomna under januari–juni 2021 är 35 procent lägre jämfört med den tidigare femårsperioden.
– Det är första gången vi har så få omkomna för första halvåret, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen i en kommentar.
– Varje dödsolycka är en stor tragedi, men utvecklingen går i rätt riktning mot det nya etappmålet i Nollvisionen med högst 133 omkomna i vägtrafiken år 2030.
MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström:
– Det här är en positiv start på året och det är bara att hoppas det håller i sig resten av året, konstaterar han.
Åtta av de omkomna var yngre än 20 år och 20 var 65 år eller äldre. 40 av de omkomna personerna hade färdats i personbil, åtta i lastbil, åtta på motorcykel, fem var cyklister och sju var gående. 17 bilister dödades i singelolyckor och lika många i mötesolyckor. Fem av motorcyklisterna omkom i singelolyckor.
– Utvecklingen ser olika ut för olika trafikantgrupper, minskningen är större bland oskyddade och framförallt bland motorcyklister, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.
Både 2019 (221 döda) och 2020 (204 omkomna) miste färre personer livet på de svenska vägarna än tidigare år. Pandemin gjorde att trafikmängden var lägre under 2020. Biltrafiken minskade med 15 procent under förra året jämfört med 2019, enligt Trafikanalys.
Hur stor effekt kan man tro att pandemin har haft på olyckstalen under det första halvåret 2021?
– Nu dröjer det innan vi får statistik över trafikflödena för det första halvåret i år, säger Lars Olov Sjöström.
– Under förra året gick trafikmängden ned kraftigt mellan mars och september. Mot slutet av 2020 låg det på samma nivåer som samma period 2019.
Hans slutsats är att en minskad trafikmängd inte är hela förklaringen till låga dödssiffror i vägtrafiken för första halvåret 2021.
– Den tunga trafiken har legat närmare normala nivåer än vad biltrafiken har gjort under pandemin, säger Lars Olov Sjöström.
– Om man ska sammanfatta olycksåret 2021 såhär långt, kan man säga att trafikmängden har viss betydelse. Men att den nog inte kommer vara den avgörande faktorn för den fortsatta olycksutvecklingen.
Text: Mari Haglund
Foto: Thomas Möller/Mostphotos