Bonus-Malus och WLTP var bara några av ”nyorden” inom bilbranschen 2018. Lägg därtill ändrade regler för vad som är en supermiljöbil, och det blir lätt rörigt. Trots ett ryckigt bilår, hamnade Volvo återigen i topp bland personbilarna.
Bästsäljaren bland personbilarna blev, precis som 2017, Volvos modell V/S90. Det stod klart några dagar in i januari på det nya året. Drygt 24 000 nyregistreringar räckte med marginal för att kamma hem topplistan före Volkswagen Golf, som nådde drygt 17 000 nyregistreringar.
För övrigt har det varit ett ryckigt år för bilförsäljningen, vilket berott på införandet av det nya skattesystemet Bonus-Malus från den första juli. Lejonparten, eller 64 procent, av registreringarna gjordes under det första halvåret, för att slippa den ökade fordonsskatten under tre år för bilar som registrerades efter den första juli.
Trots det nya skattesystemet, och bilfabrikanternas problem att hinna certifiera sina modeller efter den nya körcykeln för bränsleförbrukning – WLTP – blev det ett bra registreringsår.
– När vi summerar bilåret 2018, kan vi konstatera att det blev det tredje bästa året någonsin för personbilar, säger Anders Norén, teknisk chef för Bil Sweden.
I reda siffror innebär det 353 666 nyregistrerade personbilar under 2018. Därtill blev 2018 ett rekordår för lätta lastbilar med 56 617 registreringar, och för de tunga lastbilarna över 16 ton med 6 203 registreringar. Tätplatsen bland de tunga fordonen togs inte oväntat av Volvo, med Scania på en andraplats.
Bland nyregistreringarna märks idag en tydlig omställning mot laddbara bilar, alltså både rena elbilar och laddhybrider. Ökningen under 2018 blev 46,6 procent.
Samtidigt, från den första juli, försvann den äldre definitionen av supermiljöbil, en bil som släpper ut maximalt 50 g/km CO2. Den ersätts av klimatbonusbilar. Skillnaden mot tidigare är gränsen 60 g/km CO2, samt att nu ingår även gasbilar i definitionen.
Generellt kommer vi se en fortsatt ökning av laddbara bilar under 2019, enligt Bil Sweden. De flesta kommer vara laddhybrider, men rena elbilar kommer också att bli fler.
Hur ser då bilförsäljningen ut för 2019?
– Vår prognos för 2019 är 335 000 nya personbilar, en minskning med 5,3 procent jämfört med 2018. En av anledningarna är att konjunkturen är på väg in i en avmattningsfas, summerar Anders Norén på Bil Sweden.
Text: Mikael Lindberg
Foto: Volvo Cars Sverige