Under andra kvartalet varje år presenterar Trafikverket fastställd olycksstatistik för föregående år och en analys av trafiksäkerhetsutvecklingen. Under 2022 omkom 227 personer i vägtrafikolyckor. Det är en ökning med 17 personer eller 8 procent från föregående år då 210 personer omkom.
56 personer dödades i alkohol- och narkotikarelaterade trafikolyckor under 2022, det är nio personer fler än under 2021. Andelen omkomna i rattfylleriolyckor ökade från 22 procent 2021 till 25 procent 2022. Det visar Trafikverkets djupstudier.
Av de 56 personerna som omkom 2022 var det 32 som omkom i olyckor som enbart var alkoholrelaterade, 16 i olyckor som enbart var narkotikarelaterade och åtta i olyckor som var både alkohol och narkotikarelaterade.
Totalt dödades 227 personer i vägtrafiken 2022. Bland dödsolyckorna är singel och möte med personbil fortsatt de vanligaste olyckstyperna.
Varje år är det relativt få förare av tunga lastbilar som omkommer, men vid en kollision där tunga lastbilar, som kan väga cirka 60 ton är inblandade, utgör de en hög risk för andra trafikanter.
Under 2022 omkom 53 personer i sådana olyckor, det motsvarar 23 procent av det totala antalet omkomna i vägtrafiken. Drygt hälften var i personbilar. Trenden pekar mot en högre andel omkomna med tung lastbil inblandad.
30 motorcyklister omkom under 2022, jämfört med 27 stycken 2021.
Under 2022 omkom 21 cyklister och 28 fotgängare i trafikolyckor. Cirka 65 procent av fotgängarna och cyklisterna omkommer inom tätort. Andelen omkomna cyklister och fotgängare av totala antalet omkomna i vägtrafiken uppgick till 22 procent, vilket inte har förändrats avsevärt över tid.
Två färdsätt som uppmärksammats medialt är elsparkcyklar och A-traktorer. Under 2022 omkom fyra personer på elsparkcykel och fyra personer i A-traktor jämfört med två respektive ingen under 2021.
Här hittar du mer fördjupad statistik och analyser
Trafikverket: Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen 2022