Med en rösts marginal tog elhybriden Toyota Corolla Touring Sports hem titeln Årets Familjebil 2019. Det är tredje gången Toyota vinner den prestigefyllda utmärkelsen och det är andra gången Corolla tar hem vinsten.
– Toyota Corolla representerar nästa steg i vår vision om tillgänglig och säker mobilitet med minsta möjliga miljöpåverkan. Därför är vi extra glada och stolta över att nu också få ta emot priset för Årets Familjebil, kommenterar Erik Gustafsson, informationschef på Toyota Sverige.
Av de tio namnkunniga motorjournalisterna i Motorförarens jury röstade flest på elhybriden Toyota Corolla Touring Sports. På delad andraplats hamnade laddhybriderna Volkswagen Passat GTE och Skoda Superb iV.
Det juryn fastnade för var bland annat: komfortabel med beprövad hybridteknik, hög säkerhet samt välutnyttjade utrymmen och överkomlig prisnivå.
Alla tio motorjournalisters motiveringar samt mer om Toyota Corolla Touring Sports, finns att läsa i Motorföraren nr 8–2019.
Kriterierna för Årets Familjebil lyder att den ska vara praktisk, säker, ekonomisk, samt vara ett bra miljöval. Dessutom ska vinnaren börja säljas under året.
Fakta:
Motorförarens utmärkelse Årets Familjebil har delats ut sedan 1996. I juryn sitter alltid några av Sveriges mest lästa och kunniga motorjournalister. Med utgångspunkt från kriterierna, ska de välja sin favorit bland bilar som börjar säljas under året, samt motivera sitt val.
Text och foto: Mikael Lindberg
Alla vinnare:
1996 Skoda Octavia
1997 Renault Kangoo
1998 Ford Focus
1999 Opel Zafira
2000 Opel Agila/Suzuki Wagon R+
2001 Peugeot 307
2002 Mazda6
2003 Opel Meriva
2004 Toyota Corolla Verso
2005 Renault Modus
2006 Skoda Roomster
2007 Kia Cee´d
2008 Peugeot 308 SW
2009 Toyota Verso
2010 Opel Meriva
2011 Ford Focus
2012 Ford B-Max och Opel Zafira Tourer
2013 Skoda Octavia Combi
2014 Volkswagen Passat
2015 Volkswagen Touran
2016 Volvo V90
2017 Skoda Karoq
2018 KIA Niro EV
2019 Toyota Corolla Touring Sports
Jurymedlemmar:
Mikael Stjerna (Teknikens Värld), Lasse Swärd (motorjournalist), Robert Collin (Aftonbladet), Jan-Erik Berggren (Expressen), Johannes Gardelöf (Bilnyhetsbyrån CNP), Alrik Söderlind (Auto Motor & Sport), Anders Helgesson (Vi Bilägare), Stefan Nilsson (Motorjournalist), Håkan Nilsson (Dagens PS) och Mikael Lindberg (Motorföraren).