Foto: MostPhotos

En man i 40-årsåldern hade druckit fyra öl och en shot innan han gav sig ut på sin elsparkcykel. Han skulle åka hem till en vän och på vägen dit kolliderade mannen med en bil. Olyckan skedde i juli 2021 i Norrköping. Mannen hade 1,31 promille alkohol i blodet.

När polisen gjorde en kontroll av mannens elsparkcykel hade fordonet en effekt på 300 watt, vilket gör att den klassas som en moped klass II. För att en elsparkcykel ska klassas som en cykel får den ha en maxeffekt på 250 watt och inte vara gjord för hastigheter över 20 km/t. Enligt polisens laser gick mannens elsparkcykel i 28 km/t.

Av domen framgår att mannen menar att han saknade uppsåt till brott, eftersom att han trodde att elsparkcykeln var klassad som en cykel och inte en moped.

Tingsrätten skriver i sin bedömning att mannen inte gjort något för att ta reda på om elsparkcykeln var klassad som en cykel eller en moped. Mannen var medveten om att elsparkcykeln kunde köras i olika hastighetslägen, och att det därmed fanns en risk för att fordonet skulle gå fortare än 20 km/t. Trots detta har mannen kört elsparkcykeln när han var alkoholpåverkad, skriver rätten. Tingsrätten anser därför att mannen därmed haft likgiltighetsuppsåt och ska dömas för rattfylleri.

MHF vill att promillegränserna för rattfylleri som gäller för andra motordrivna fordon enligt trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Norge kommer under våren skärpa reglerna för få den som ska köra elsparkcykel. Den som kör rattfull på elsparkcykel kan bli misstänkt för rattfylleri. En promillegräns på 0,2 promille införs. Ålderskrav och hjälmkrav införs också.

MHF kräver: Inför promillegränser för elfordonen

Norge skärper reglerna för att få köra elsparkcykel