Foto: Sten-Åke Stenberg/Mostphotos

Det var på kvällen lördag den 26 februari som polisen stoppade en man i Kalmar. Polisen stoppade mannen efter misstanke om att han var drogpåverkad och att mannens elsparkcykel var trimmad. Mannen körde elsparkcykeln fortare än tillåten hastighet. Det skriver lokaltidningen Barometern.

Mannen körde elsparkcykeln fortare än de tillåtna 20 km/tim. Enligt lag får en elsparkcykel ha en maxeffekt på 250 watt och inte överstiga en hastighet på 20 kilometer i timmen.

Fordonet gick så snabbt att det räknas som moped klass 2 och då räknas elsparkcykeln som ett motordrivet fordon, inte cykel eller elsparkcykel längre. Därför har polisen tagit fordonet i beslag för kontroll.

Moped klass 2 är ett motorfordon på två, tre eller fyra hjul, som är konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen, enligt Transportstyrelsens definition. Genom att mannens elsparkcykel klassas som en moped klass 2 och därmed är ett motorfordon kan mannen bli misstänkt för drograttfylleri.

Polisen hittade även en kniv när de visiterade mannen. Mannen misstänks för drograttfylleri, olovlig körning, narkotikabrott och brott mot knivlagen. Det rapporterar Barometern.

En elsparkcykel och liknande eldrivna enpersonsfordon klassas vanligen som cykel, förutsatt att de inte avviker från definitionen av en cykel. I och med att en elsparkcykel inte klassas som ett motorfordon omfattas de inte av den rattfyllerilagstiftning som gäller för motordrivna fordon. MHF vill att de promillegränser för rattfylleri som gäller för andra motordrivna fordon enligt trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon.

Norge kommer under våren skärpa reglerna för få den som ska köra elsparkcykel. Den som kör rattfull på elsparkcykel kan bli misstänkt för rattfylleri. En promillegräns på 0,2 promille införs. Ålderskrav och hjälmkrav införs också.

MHF kräver: Inför promillegränser för elfordonen

Norge skärper reglerna för att få köra elsparkcykel