I dag upphandlas lastbilstransporter från en mängd entreprenörer, ofta av utländska aktörer. Alltför ofta finns brister i anställningsvillkor och säkerhetstänkande.
IOGT-NTO och MHF ser ett behov av fortsatt förebyggande arbete med bland annat automatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar, liksom trafikledningscentraler där en person via kamera- och sensorövervakade kontrollstationer kan kontrollera tusentals förare på kort tid.
Detta frigör resurser från polis-, tull- eller kustbevakningspersonal som istället kan fokusera på att verkställa gripande. I dag saknas den här typen av funktioner vid större hamnar och färjelägen.
IOGT-NTO och MHF ser också vikten av fortsatt satsning på SMADIT (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken), ett program där gripna förare snabbt erbjuds kontakt med bland annat socialtjänst för att adressera missbruk eller beroende av alkohol eller droger.
Programmet har visat sig framgångsrikt då erbjudandet också görs direkt i samband med gripandet då den rattonyktra är i ett mer påverkbart skick.
IOGT-NTO och MHF anser också att samarbetet behöver öka mellan fack och arbetsgivare nationellt liksom mellan EU:s medlemsländer för att öka kontrollerna i en sektor som uppenbarligen har stora utmaningar.
Transporttjänster där pressandet av kostnader innebär risk för användning av droger bland förare samtidigt som man utsätter omgivningen för enorma risker är oacceptabelt.
Det är ett pressmeddelande från MHF och IOGT-NTO.
Tullverkets sammanställning:
Dagens Nyheter: Dubbelt så många drograttfulla lastbilsförare stoppades av tullen förra året
Kontakt:
Lars-Olov Sjöström
T.f. vd och trafiksäkerhetschef MHF
0706-97 00 22
lars.olov.sjostrom@mhf.se
Magnus Jonsson
vikarierande drogpolitisk chef IOGT-NTO
073-081 90 17
magnus.jonsson@iogt.se