Det är andra gången KIA vinner utmärkelsen och det är första gången en elbil tar hem den prestigefyllda utmärkelsen. Det juryn fastnade för var bland annat hög säkerhet, välutnyttjade utrymmen och en räckvidd på över 40 mil, vilket bör passa många olika familjer.
Årets Familjebil 2018 – KIA Niro EV
Med ett par rösters marginal tog elbilen KIA Niro EV hem titeln Årets Familjebil 2018. Det är andra gången KIA vinner utmärkelsen och det är första gången en elbil tar hem den prestigefyllda utmärkelsen.
– Det är med glädje och stolthet som vi tar emot utmärkelsen från MHF och Motorföraren, kommenterar David Lilja, Press- och kommunikationschef på Kia Motors Sverige.
Av elva namnkunniga motorjournalister i Motorförarens jury röstade flest på elbilen KIA Niro EV. På delad andraplats hamnade Volvo V60 och KIA Ceed Sportswagon.
Det juryn fastnade för var bland annat hög säkerhet, välutnyttjade utrymmen och en räckvidd på över 40 mil, vilket bör passa många olika familjer.
Alla elva motorjournalisters motiveringar samt mer om KIA Niro EV, finns att läsa i Motorföraren nr 8–2018.
Kriterierna för Årets Familjebil lyder att den ska vara praktisk, säker, ekonomisk, samt vara ett bra miljöval. Dessutom ska vinnaren börja säljas under året.
Fakta:
– Motorförarens utmärkelse Årets Familjebil har delats ut sedan 1996.
– I juryn sitter alltid några av Sveriges mest lästa och kunniga motorjournalister.
– Med utgångspunkt från kriterierna, ska de välja sin favorit bland bilar som börjar säljas under året, samt motivera sitt val.
Alla vinnare:
1996 Skoda Octavia
1997 Renault Kangoo
1998 Ford Focus
1999 Opel Zafira
2000 Opel Agila/Suzuki Wagon R+
2001 Peugeot 307
2002 Mazda 6
2003 Opel Meriva
2004 Toyota Corolla Verso
2005 Renault Modus
2006 Skoda Roomster
2007 Kia Cee´d
2008 Peugeot 308 SW
2009 Toyota Verso
2010 Opel Meriva
2011 Ford Focus
2012 Ford B-Max och Opel Zafira Tourer
2013 Skoda Octavia Combi
2014 Volkswagen Passat
2015 Volkswagen Touran
2016 Volvo V90
2017 Skoda Karoq
2018 KIA Niro EV
Jurymedlemmar:
Mikael Stjerna (Teknikens Värld), Jacques Wallner (DN. Motor), Robert Collin (Aftonbladet), Jan-Erik Berggren (Expressen), Johannes Gardelöf (Bilnyhetsbyrån CNP), Mikael Johnsson (Auto Motor & Sport), Anders Helgesson (Vi Bilägare), Stefan Nilsson (Frilans), Alexandra Stenwall (Frilans) Håkan Nilsson (Dagens PS) och Mikael Lindberg (Motorföraren).
Mer information:
Mikael Lindberg, chefredaktör Motorföraren, 076-548 97 16