StartOm MHFNyheterPappersbruket som motar fyllan i grind

Pappersbruket som motar fyllan i grind

2018-01-29
Varje dag rullar ett sextiotal lastbilar genom grinden till och från pappersbruket Holmen Bråviken i Norrköping. Våren 2016 upprättades alkotester som har visat sig effektiva för att motverka rattonykterhet innanför grindarna.

Truckförarna som lastar bilarna slog larm om att många chaufförer luktade alkohol. Alla riskobservationer dokumenterades. I arbetet med ständiga arbetsmiljöförbättringar tog platsledningen beslutet att införa kontroller vid grindarna av nykterheten, varselkläder och skyddsskor.

Sedan kontrollerna vid entrén till bruket infördes i april 2016 har cirka åttatusen tester utförts fram till årsskiftet varav 24 förare blåst positivt vid kontrollen och haft mer än 0,2 promille alkohol i blodet. Har de setts köra bilen tillkallas alltid polis.

– Det var nästan en förare i veckan som har valt att transportera tunga pappersrullar ute i trafiken och som var berusad, säger Kenneth Johansson som är ordförande i Pappers.
Han är oroad över att så många kör påverkade av alkohol. Väktarna kan inte kräva att förarna blåser, men de kan ställa det som krav för att få köra in i området.

Bruket har haft bra förutsättningar för att göra dessa kontroller eftersom det bara finns en grind till industriområdet.
– Chaufförerna kliver ur bilen och går och anmäler sig vid grinden där testet görs, säger Kenneth Johansson.

Några har uttryckt irritation vid testet, men de flesta chaufförer har tagit det med ro. Kenneth Johansson tror inte heller att det handlar om dagen-efter-fylla hos dem som blåser positivt.
– Det finns de som kommit mitt på dagen och haft 0,6 promille.

Samtliga pappersbruk som Motorföraren talat med har en positiv inställning till Holmen Bråvikens kontroller men har valt andra metoder för att motverka rattfylleri. En metod som både Korsnäs och SSAB använder är slumpvisa drogkontroller av all personal.

– Vi ställer tydliga krav vid upphandlingen av transporterna och säkerställer att kraven följs genom att de chaufförer som kör in på Bråvikens område är nyktra, har varselkläder samt skyddsskor vid inpasseringen. Det för att minska risken för olyckor innanför grindarna, säger avdelningschef Mattias Brodén.

Finns det skäl att tro att de flesta förare som kört onyktra kommer från låglöneländer?
– Nej, vi har inga sådan uppföljning och gör ingen skillnad på nationaliteter. Jag tycker underlaget är för litet för att vi ska dra några generella slutsatser, säger Mattias Brodén.

Läs hela reportaget här

Text: Jan Vejstad
Foto: Bertil Strandberg/Dräger
MHF - Ingen ska dö av rattfylleri | Hammarby Fabriksväg 25, 8 tr | 120 30 Stockholm | Tel: +46-8-555 765 55  | Org.nr: 802002-3399