StartOm MHFNyheterLeder arbetet med automatiska nykterhetskontroller

Leder arbetet med automatiska nykterhetskontroller

2017-08-23
Trafikverket presenterade tidigare i år ett förslag att automatiska nykterhetskontroller kan införas i vägtrafikmiljön, exempelvis i hamnar. Anders Wiman är projektledaren som ska se till att det blir verklighet.

Initiativtagare till projektet är Trafikverket och Polisen.
– Jätteroligt att jag har fått det här uppdraget. Min idé är att man ska tänka större än bara hamnar, man ska kunna nykterhetssäkra hela trafikmiljön, säger Anders Wiman till Motorföraren.

MHF har drivit två försöksprojekt med alkobommar i hamnar, ett i Göteborg 2013 och ett i Stockholm under 2014 och 2015. I februari lämnade Trafikverket en rapport till regeringen, med ett förslag på att automatiserade nykterhetskontroller kan införas i hamnar och på andra platser i vägtrafikmiljön.

– Det MHF har gjort med projekten i hamnarna är lysande. I min innovatörsroll ska jag nu ta den här erfarenheten till nästa nivå, det är en utmaning som kittlar.
– Jag gjorde en liknande resa med trafiksäkerhetskamerorna för tolv år sedan, berättar han.

Anders Wiman är entreprenör och var den som ledde projektet med att utveckla och införa trafiksäkerhetskameror i Sverige mellan 2004 och 2006. I dag finns 1 500 fartkameror i Sverige, som beräknas spara cirka 20 liv per år.

– Nu ska vi skapa ett automatiserat system med nykterhetskontroller, hur det exakt ska gå till, det vet jag inte än.

I Trafikverkets rapport skriver man att vid upphandlingen av tekniska lösningar, ska man leta efter teknik som är användbar på fler platser. Långtidsparkeringar vid flygplatser, trafikkontrollplatser på väg, gränsövergångar och festivaler lyfts fram som exempel. Något som Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon också poängterade på resultatkonferensen i april.

– Som entreprenör tycker jag att det är galet inspirerande att ha en tydlig målbild – att minska antalet rattonyktra och att på det sättet minska antalet dödade och svårt skadade i trafiken, säger Anders Wiman.
– Jag har en tidsplan och en målbild, men jag vet inte hur vägen för att nå dit ser ut. Det är bästa tänkbara förutsättningar för ett spännande och framgångsrikt projekt.

På Tylösandsseminariet den 12 september ska Anders Wiman berätta om sina tankar kring införandet av automatiska nykterhetskontroller i Sverige.

Text: Mari Haglund
Foto: Privat

MHF - Ingen ska dö av rattfylleri | Hammarby Fabriksväg 25, 8 tr | 120 30 Stockholm | Tel: +46-8-555 765 55  | Org.nr: 802002-3399