StartOm MHFNyheterGör bilen vårfin med våra bästa tips

Gör bilen vårfin med våra bästa tips

2017-04-20
Vägarna blir torrare och dygnets ljusa timmar allt längre. I garaget eller på p-platsen står trotjänaren – med asfaltprickar samt nya stenskott både i lack och vindruta efter vintersäsongen.

Hur mycket tid och arbete som läggs ner på en rejäl vårrengöring varierar förstås från person till person och här ger vi några tips – från ut- till invändig rengöring.

Vi är alla olika och det gäller även hur mycket tid och engagemang som läggs på puts och städ av bilen. Men, en hel och ren bil ser bra ut och kan även upplevas gå bättre. Fast det där sista handlar nog mer om en subjektiv känsla.

En maskintvätt och sedan slå bort gruset från gummimattorna innan sommardäcken monteras, kan kännas som mer än tillräckligt för en del. Andra plockar fram stora städ- och polerutrustningen inklusive tandborste och pensel.

Vatten kommer naturligtvis att behövas – och här talar vi om högtryck och helst även med värme. Någon form av kallavfettning som duschas på behövs också. Bäst omtanke om miljön är förstås att alltid åka till någon GDS-hall som har både högtryckstvättar samt avlopp med oljeavskiljare. Här finns också oftast en dammsugare – och det är heller inga problem med något solljus inne i hallen.

Finns det en fordonslyft i GDS-hallen – hugg den och börja tvättningen med en rejäl spolning av underredet för att bli av med sand och salt som annars är svårt att komma åt.

Efter avfettningen spolats bort är det dags för en ren svamp, tvätthink med ljummet vatten och något bilschampo. En del använder vanligt diskmedel i hinken, vilket kan göra lacken matt.

För att slippa irriterande tvätt- och polerrosor i lacken, tvätta med svampen som om du rollar en vägg – med raka rörelser i bilens riktning. Det är de cirkulära och gnuggande rörelserna som ger ”rosorna”. Spola därefter rikligt med vatten, underifrån och uppåt för att avsluta med taket.

Idag finns det bra ersättningsmaterial för det klassiska sämskskinnet. I tillbehörsbutiker finns både syntetiska skinn, mikrofiberdukar och olika gummiskrapor att använda för att bli av med vattnet på lacken.

Vid det här laget har du som tvättat säkert redan upptäckt flera stenskott på front och sidor. De ska åtgärdas i nästa steg. För det första ska lacken vara helt ren och torr. Är skadan ytlig och utan rost, tvättas den med exempelvis T-röd för att få bort eventuella fett- och smutsrester.

Därefter läggs lite lack i bilens kulör på skadan. Här kan man använda små, smidiga specialpenslar. Penslarna, särskilt den lite väl stora som följer med lackstiftet, kan ersättas med en tandpetare där yttersta spetsen klipps bort. Då får man ett litet, smidigt och exakt verktyg för att lägga på färgen.

Ytan på färgen ska hamna en aning över den omgivande lacken då den sjunker något vid torkningen. Vill man sedan jobba mer med skadan, kan färgklicken hyvlas ner med ett rakblad när den torkat. Därefter poleras skadan. Men det är lite av överkurs.


Läs hela reportaget här


Text och foto: Mikael Lindberg
MHF - Ingen ska dö av rattfylleri | Hammarby Fabriksväg 25, 8 tr | 120 30 Stockholm | Tel: +46-8-555 765 55  | Org.nr: 802002-3399